Tuesday 10 January 2012

Use Nike+Sportband To Keep Track Your Running -Preparation For Mizuno Wave Run 2012

Ingat tak pada entry yang lepas saya ada cerita yang saya akan join marathon Mizuno Wave Run 2012 kat UPM ahad ni 15 Jan 2012 (klik sini). Ni adalah first time saya join marathon, tapi 10km je tak adela sampai full marathon. So, full marathon tu brp km? Jom cek wikipedia



The marathon is a long-distance running event with an official distance of 42.195 kilometres (26 miles and 385 yards), that is usually run as a road race. The event was instituted in commemoration of the fabled run of the Greek soldier Pheidippides, a messenger from the Battle of Marathon (the namesake of the race) to Athens.



Dalam beberapa minggu ni saya pon sibuk la dok training kan..lari sana sini..pergi kedai mamak 1.2 km pon jalan kaki, just to keep myself fit for the marathon.



Minggu lepas saya ada lari antara 3-10km depends pada tahap kelaratan hehehe..Paling jauh 10km dalam satu session. Saya guna Nike+Sportband untuk monitor saya punya larian. Dengan Nike+Sportband ni, kita boleh tengok jarak lari, masa, berapa kalori terbakar dan dia kira pace average untuk 1km kita lari. So bila tengok jumlah kalori terbakar setiap kali habis lari, memang rasa nak lari lagi..itu yang bagi semangat untuk kita terus lari. Minggu lepas saya buat 4 larian je. Jom cek graf saya untuk larian munggu lepas.






Saya start dengan larian 5.03km dalam masa 34minit pada hari isnin. Hari selasa, saya kurangkan larian sebab penat, dapat buat 3.6km je. Hari Rabu dan Khamis tak lari sebab busy urusan Ammar kat sekolah baru. Jumaat dan Sabtu saya sambung lari balik dan yang paling jauh ialah 10.01km dalam masa 43 minit. Kawan-kawan saya pesan, untuk permulaan biar lari sikit dulu, selang sehari pon takpe jangan terus nak buat 10km. Nanti pengsan pulak. Lepas tu dah rasa ok, kena maintain lari setiap hari or selang sehari supaya maintain stamina kita.



Ini adalah jarak paling jauh iaitu 10.01km dan catatan masa 43min 15 saat.



Bila guna Nike+Sportband ni jugak, dia boleh jadi personal coach kita dengan kita set berapa larian yang kita nak target. Contoh kita target nak buat larian 25km, so Nike ada buat jadual yang perlu kita ikut dalam beberapa minggu untuk kita dapat achieve larian 25 km tu. Selain tu, kita jugak boleh set goal contoh yang saya buat kat sini… I want to burn 4000 calories in 4 weeks. So, bila tengok larian saya minggu lepas, saya dah bakar sebanyak 1227 calories, so hopefully target saya tercapai la by the end of this month.





Kita juga boleh share dengan community dan share tentang larian kita dengan peope from all over the world yang pakai Nike+Sportband ni. Seronok kan. Get one for yourself and start run today!



“Running has an uncanny ability to mellow the soul, to take the edge off hard feelings, and put back into healthy perspective”- Dean Karnazes, ultra marathon runner who ran 50 marathons in 50 states in 50 days




Thank you for reading this blog!


No comments: